27.10.10

Mjölkstockning!

Skitjobbigt.
Knölar i brösten och det kommer inte alls lika mycket ur dom längre.
Är ju rädd att lillan ska bli utan mat nu.
Och ersättning pratar många så dåligt om.
HAR DU PRÖVAT DET OCH ISÅFALL VAD TYCKER DU ?

Sen kommer ju vintern snart också och då blir jag ju rädd att jag kommer få stockning igen ):
Jag har ju inte varit på något kallt ställe med pattarna så jag förstår inte hur jag har fått det ?

En positiv sak är ju iallafall att Mikkis vatten har gått och hon är på BB!
Skitkul att deras lilla pojke snart kommer ut! :)

4 kommentarer:

  1. det e inget fel på ersättning.. slutade amma efter 2,5 mån o han mår hur bra som helst. det är du som måste känna efter vad du själv vill o vad som blir bäst för dig och nellie.. det e skitjobbigt när folk tjatar om ammning och hit och dit, men låt dig inte påverkas av det. amma så länge du klarar av det, det vet du ju säkert redan men att ammning är bäst pga av barnet hålls friskt! ersättning har annars alla vitaminer bebisen behöver!
    men däremot skulle jag inte sluta amma bara för mjölkstockningens skull.. det kommer och går,
    ställ dig i duschen o massera på knölarna o försök handpumpa ur dom, när dom e lite bättre kan du försöka få henne att suga ur dom,
    annars kan du också pumpa ur dom med bröstpump, o se till att så fort du känner en liten knöl eller så massera under varmt vatten igen.. det är viktigt att du får bort det så du inte får en infektion.
    Lycka till :)

    SvaraRadera
  2. Jag slutade amma lite efter en månad! hade egentligen inte problem med amningen men hade lite tunn mjölk så ja fick amma lite oftare bara å det tog kål på mig! istället för att se amningen som en bra positiv sak som alla andra vart jag bara deprimerad o kände mig instängd därför började jag med att både amma å ge ersättning sen slutade ja amma då det inte gick mera! Jag ångrar det verkligen inte och Max växer som vanligt å hade inte några problem alls med ersättningen! :)

    SvaraRadera
  3. vetekudde, varm dusch,panadol och att amma är mitt recept för att få bort knölarna. Håller med om att mjölkstockningen kommer och går och det är inte kul att ha, men ack så mycket enklare det är att amma än att värma mjölken varje gång det är mattid.
    De behöver inte bero på att du fått kallt utan kan vara så att den sida du fick ont i, inte har blivit helt tömd.

    lycka till hur du än bestämmer dig för att göra

    SvaraRadera
  4. Ersättning funkar också bra.. Men Ellinor har aldrig gillat det.. :) Dessutom så ammar jag ju ännu, så det duger bra! Men det är så olika på alla barn. Man gör det man tycker känns bäst!

    Sen ang. mjölkstockningen till vintern, så klä dig varmt, och sätt alltid en extra varm tröja när det är jätte kallt ute..! Man känner direkt när tissarna får för kallt ute! Jag har aldrig haft stockning, men hårda och knöliga blir dom ändå om inte bebisen har ätit på ett tag. Det är värst i början när man inte har fått in rutiner.. :) Men de blir bättre, jag lovar :)

    SvaraRadera