12.7.10

27 hela veckor, 28 börjar idag :)

Här är fakta från en hemsida jag går in och läser på varje vecka ;

Vecka 28 Bebisen: Om ditt barn skulle födas nu har det goda chanser att klara sig utanför livmodern, men med hjälp av bl.a. värme från en kuvös. Barn kan överleva tidigare i graviditeten också men oftast med komplikationer. Kroppen lagrar snabbt underhudsfett och bebisen är inte längre så mager. Mjölktänderna under tandköttet är färdiga. Alla sinnen är nu utvecklade och kan reagera på skarpa ljud och ljus utifrån. Håret som växer på huvudet kan nu ha blivit riktigt långt och ögonfransarna finns nu på plats.

Och här är från en annan ;

Nu går du in i graviditetens sista tredjedel. Det är en spännande men också påfrestande tid, såväl psykiskt som fysiskt. En del kvinnor mår utmärkt under denna period, medan andra kan känna sig helt utmattade. Under dessa veckor kan du räkna med en viktuppgång på ca 4,5-5,5 kg, där barnet utgör ca 3-3,5 kg. Livmodern har under den senaste månaden växt ca 4cm och du kan känna ett tryck upp mot bröstkorgen. Detta kan ge en lätt obehagskänsla när de nedersta revbenen spänns ut. Omkring dessa veckor görs ofta ett glukosbelastningstest, vilket innebär att man kontrolleras för att se ökad risk för graviditetsdiabetes.
Även en kontroll av eventuell blodbrist görs. Ditt barn är nu ca 25 cm långt från huvud till stjärt och vikten ca 1,2 kg. Det utvecklas och växer mycket snabbt nu. Lungorna är så pass färdigutvecklade att det klarar av att andas luft, men om barnet skulle födas så skulle hon eller han ändå behöva hjälp med andningen. Hos flickor är blygdläppar fortfarande små och täcker inte klitoris men under de sista veckorna växer de samman alltmer. Hos pojkar sjunker testiklarna ned i pungen. Fortsätt att prata med ditt barn för vid det här laget har det vant sig vid din röst. Den här sista tredjedelen av graviditeten kommer barnet framför allt att gå upp i vikt och enligt lag är barnet livsdugligt, vilket gör att det måste registreras om det föds.

Det händer grejer nu hörni! :)
Lilla hjärtat sparkar på som vanligt, oftast i revbenen på höger sida.
Svanken gör bara ondare och ondare och jag har så gott som gett upp detdär med spikmatta eftersom det bara blev värre. Ska se till att vi bor någon annanstans innnan September för vi kommer fan inte ha tid att flytta nånting efter det.
Känns som att vi har massor av grejer kvar att skaffa åt bebisen men det är egentligen bara bilskydd och kanske lite mera kläder, har ju väldigt mycket redan.
Moderskapslådan kom med jättefina grejer, och MYCKET var det, trodde aldrig det skulle vara sådär stor låda med så mycket fint i :)

Imorgon är det tisdag och jag har längtat sen förra veckan efter det, tänker inte berätta varför men jag kommer att ladda upp en bild här (troligtvis på onsdag) så ska ni få se :)
Idag har jag kånkat postpaket och filmer fram och tillbaka och nu har jag duktigt ont i ryggen, främst svanken och mina fötter känns jättesvullna, ser dock inte så ut :s

Var till Bm imorse och det var det bästa besöket hittills :D
Det klickade direkt mellan mig och Erica, känner ju henne smått från tidigare men jag tror inte att det var orsaken. Känner att hon är den BM vi vill ha med oss hela resten av vägen nu, det finns ingen som är så positiv, glad, snäll och peppande. Hon skulle vara perfekt att ha med på en förlossning också tycker jag, ska fråga nästa gång om hon får vara med på förlossningar också eller om hon bara får vara på rådgivningen.
Hb ha fortsatt att sjunka och låg nu på 99 så jag ska till apoteket nu i veckan och köpa en annan sorts järntillskott som tas i droppar. Hjärtljuden var starka och fina och låg på 130 även denna gången.
Sen pratade vi om att det spänner till i min mage, att det känns som att det suger till emellanåt och så pratade hon om sammandragningar lite och att det kan komma nu och då och att magen blir helt hård då.
Tänkte inte så mycket mer på det men när vi hade kommit hem så sög det till sådär i magen och när jag kände på den så var den ju helt hård överallt, så det är högst troligen det jag har :)
Känns ju inte nå farligt än så länge iallafall.
13 veckor kvar, kom nuuuu älskling <3

Löv Pernie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar